Onze vijfde week in de Filipijnen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Tessa Drogtrop - WaarBenJij.nu Onze vijfde week in de Filipijnen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Tessa Drogtrop - WaarBenJij.nu

Onze vijfde week in de Filipijnen

Blijf op de hoogte en volg Tessa

01 December 2014 | Filipijnen, Cebu City

Lieve allemaal,

Na een volle week stage en een weekend thuis in Cebu City, is het wel weer tijd voor een nieuw reisverslag.

Langzamerhand gaat de stage beter en hebben we er meer plezier in. De kinderen zijn aan ons gewend geraakt, en niet geheel onbelangrijk, wij ook aan hun. Dat maakt dat we wat relaxter ons werk kunnen doen, en dat merken de kinderen natuurlijk ook. Ze zijn wat rustiger. Ook leren we de kinderen nu beter kennen. We weten ongeveer wat wel en niet werkt. Zo is er een jongetje die ons graag helpt, waarbij we hem dus vaak een taakje geven. Bijvoorbeeld voor de lunch, dan moeten de stoelen en tafels klaar gezet worden.
We zullen op Facebook wat foto’s zetten van hoe het project eruit ziet. Dan hebben jullie er een beetje een beeld van. We mogen geen foto’s van de kinderen plaatsen, wegens privacy.

Natuurlijk hebben we onze ups-and-downs op stage, want het is nog steeds wel heftig. Vorige week waren we dan ook blij dat we een dagje thuis konden blijven vanwege de storm ‘Queenie’. Dan kan je er de dag daarna wat beter tegen aan.
De storm viel trouwens alles mee. Ons was geadviseerd om thuis te blijven als het veel regende, omdat alle straten dan onder lopen en je niet meer makkelijk van A naar B kunt. De punten en afvoer werken natuurlijk niet zo goed als in Nederland :) ‘Queenie’ ging echter onder Cebu City door dus wij hadden niet de directe storm, maar wel slecht weer. We gingen die dag met Annemiek naar een grote shoppingmall waar we leuk geslaagd zijn. Deze shoppingmall was nog groter dan waar we eerder geweest waren. We konden er makkelijk een lange dag rond lopen.

Donderdag avond hebben we met de hele groep gegeten omdat er in het weekend een aantal vrijwilligers naar huis zouden gaan. We gingen naar een super leuk restaurant. We moesten een stukje met de taxi en kwamen bij een Franse pizzeria. Maar wat kunnen ze dat daar goed! Ze hebben maar liefst 80 soorten, met van alles. Heel bijzondere, maar echt lekker. Zo had Tessa een pizza met geitenkaas en vijgen, en Thirsa een pizza met brie en stroop. Hier komen we zeker nog vaker..

Vrijdag was dan echt de laatste keer met de hele groep vrijwilligers, en dat hebben we ook goed afgesloten. We zijn naar ‘Mango square’ geweest. Dat is de strip van Cebu City, waar je goed uit kunt gaan. We hadden wel wat verwacht, en dit bleek ook echt zo te zijn.
We kwamen in een club terecht met moderne muziek, dansers en heel veel Koreanen. Dat zijn echt de grootste groep toeristen hier. Het was een hele leuk lange avond. Want om half 5 eindigden we bij de Mac Donalds :). De verdere details laten we even achterwegen haha :).

Je begrijpt het wel.. de volgende dag lagen we nog lang in bed. Maar we wilden er toch uit en op stap, want er stond nog iets leuks op het programma. We konden namelijk naar de maandelijkse open dag van de gevangenis van Cebu City. Dit lag in de bergen, dus we moesten eerst een stukje rijden. Toen we daar aan kwamen was er wat controle (even in de tas kijken en ons naam noteren, en je kreeg een nummer). We liepen langs wat cellen (deze waren klein en primitief, maar het viel nog best mee) en mochten plaats nemen bij de binnenplaats.
Langzamerhand kwamen er steeds meer gevangen binnen, allemaal in een oranje pakje. Het hoogtepunt van die dag was dan ook dat ze een heel optreden aan ons gingen geven.
In totaal stonden er wel iets van 250 gevangenen (we konden het niet tellen haha). Het was heel grappig maar ook indrukwekkend. Ze dansten nog best goed, op liedjes als Micheal Jackson en Gangnam style (we proberen een filmpje op Facebook te plaatsen). We zaten er allemaal een beetje met een kater in de zon, maar konden er goed om lachen.

Terug moesten we met een brommertje naar beneden de stad in, er waren daar geen taxi’s. Ze noemen het een brommertje, maar eigenlijk is het gewoon een schakelmotor. Hup, met z’n tweeën zonder helm en met rok achterop. De man reed gelukkig heel voorzichtig. En we kwamen na een kort ritje weer veilig beneden, voor maar 50 cent.

Zondag zijn we samen met Jamie naar Mactan geweest. Dit is een beetje het rijke gedeelte van de stad, waar veel resorts aan het strand zitten. We wilden echt even een dagje relaxen en de stad uit. We twijfelden nog een beetje omdat het bewolkt was, maar we zijn gewoon gegaan. Het was evengoed lekker, we hebben gezwommen in het zwembad, geslapen en onze boeken uitgelezen. Zo waren we weer klaar voor een nieuwe werkweek!

Veel liefs

• 01 December 2014 - 19:37

Trudie:

Hoi lieverds wat een leuk verhaal weer. Wat een happening om een bezoek te brengen aan die gevangenis. Wat fijn dat de kindjes wat meer gewend aan jullie raken.

Ik ben zo blij voor jullie dat je in de weekends leuke dingen kan doen om weer even je zinnen te verzetten. Fijne werkweek weer en tot Skype. Hvj. Xxx

• 01 December 2014 - 22:33

Dirk:

Zo te lezen maken jullie genoeg mee, ik ben benieuwd naar de foto's. Ik ben blij dat het nu goed gaat met de stage. Jullie moeten zeker tijd vrij maken om te ontspannen. groet xxx

• 05 December 2014 - 13:14

Magda:

hoi tesse en therza

wat leuk jullie gezien en te hebben gesproken

hoop dan de orkaan dit weekend meevalt voor jullie

maar jullie zijn een paar sterke meiden, alles is huis eten en drinken

nou ga gauw weer aan werk liefs xxxxxxxxxxxxxxxx magda