Tyfoon Ruby - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Tessa Drogtrop - WaarBenJij.nu Tyfoon Ruby - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Tessa Drogtrop - WaarBenJij.nu

Tyfoon Ruby

Blijf op de hoogte en volg Tessa

08 December 2014 | Filipijnen, Cebu City

Lieve allemaal!

Laten we dit keer het verslag maar beginnen bij het afgelopen weekend.
Met ons gaat alles goed!
Zoals niet onopgemerkt voorbij is gegaan heeft de tyfoon Ruby (internationale naam: Hagupit) de Filipijnen bereikt. In de loop van de week werd bij ons al duidelijk dat deze zware tyfoon het land zou raken. Hoe, wat of wanneer was lang onduidelijk. Kenmerkend voor de Filipijnen is dat zij drie verschillende weerstations hebben, die allen een ander verhaal vertellen.
In Cebu zijn er verschillende voorzorgsmaatregelen genomen om de schade van de tyfoon te beperken. De grote billboards zijn van de gebouwen afgehaald, mensen hadden eten in geslagen in de supermarkt en vrijdag zijn er veel mensen geëvacueerd naar sportzalen, scholen en kerken. Heftig om te zien, ook met de gedachten dat het net een jaar geleden is dat de super tyfoon Yolanda de Filipijnen heel veel schade heeft aangericht...
Om onze eigen veiligheid hebben wij ons de afgelopen dagen geen zorgen gemaakt. Het hotel heeft gebruik gemaakt van de generator en is stevig gebouwd. Het enige min punt was, dat we het weekend geen tripje konden maken naar het buureiland Bohol. Als dat het ergste is …….

Met de wetenschap dat we eigenlijk het hele weekend binnen moesten zitten, zijn we vrijdagavond weer op stap geweest. Na wat drankjes, dansjes en weer de Mac Donalds konden we zaterdag heerlijk de kleine kater uitslapen ... Omdat er zaterdag nog geen nieuw nieuws was over de aankomst van de tyfoon zijn we samen nog even naar een shoppingmall geweest. Opvallend was toen al, dat het erg rustig was op straat. Zaterdagavond begon het al harder te waaien en regenen, en hebben we met de andere vrijwilligers een film gekeken. Zaterdagnacht heeft het hier de hele nacht geregend en zondag ging dit nog even door. Zondagavond werd het weer rustiger buiten en konden we even de straat op om te gaan eten. Van de tyfoon zelf was amper wat te merken in de stad.

Nu weer even terug naar het begin van de week. We hebben een goede week gehad op het project. Annemiek, de vorige vrijwilliger heeft afscheid genomen, maar we merken dat we het (gelukkig :)) samen ook redden. Afgelopen week is er ook een donatie gedaan, namelijk ballen. De kinderen vinden het super om hier mee te spelen. Mooi om te zien hoe veel plezier zoiets kan brengen hier. Zoals wij al eerder vertelden, begint de kerstsfeer hier al in september, en gaat dit bij Little Lambs (ons project) ook niet ongemerkt voorbij. De kinderen vinden het erg leuk om te dansen op de kerstliedjes en geluidjes mee te brullen.

Voor ons zit de maandag er alweer op en zijn we vandaag gewoon weer op ons project geweest. Ook in deze wijk zien wij gelukkig geen schade van de tyfoon terug. Ik denk dat Cebu City veel geluk gehad heeft in tegenstelling tot andere eilanden van de Filipijnen..

Veel liefs en een kus

• 08 December 2014 - 16:50

Dirk:

Ben blij dat het met jullie goed gaat. Jullie zitten veilig in jullie hotel.
    Fijn dat het ook op de stage goed gaat. Groet xxx

• 08 December 2014 - 19:10

Rina :

Hoi meiden goed om te lezen dat t goed gaat met jullie. Jullie maken wel heel veel mee op jullie stage zeg. Geniet van de laatste weekjes en nog veel succes met wat jullie nog allemaal gaan doen en meemaken. Groetjes xxx

• 08 December 2014 - 19:10

Rina :

• 08 December 2014 - 19:30

Tineke Hilbers:

pffff meisjes, het is me wat, jullie maken zeker wat mee, gelukkig is het allemaal meegevallen !! Wat gaat de tijd snel en fijn dat de kerstsfeer er goed in zit, hier begint het ook langzamerhand kerst te worden !! Geniet samen, veel liefs en een dikke knuffel xx

• 08 December 2014 - 20:20

Trudie:

Tjonge wat een ervaringen weer. Wat fijn dat het allemaal meevalt en ook voor jullie stage adres en voor de kindertjes daar. Werkse komende week en geniet van het lange weekend wat jullie tegemoet gaan. Lekker weer even wat anders doen. Ben benieuwd wat het gaat worden. Xxx