Ons eerste weekend in Manila - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Tessa Drogtrop - WaarBenJij.nu Ons eerste weekend in Manila - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Tessa Drogtrop - WaarBenJij.nu

Ons eerste weekend in Manila

Blijf op de hoogte en volg Tessa

26 Oktober 2014 | Filipijnen, Manilla

Lieve allemaal!

Op Schiphol stonden veel lieve mensen die ons kwamen uitzwaaien. Het afscheid nemen hiervan, viel ons zwaar... Snel door de douane en taxfree shoppen :). Na een goede vlucht van bijna 16 uur zijn wij aangekomen in Manila. Op het vliegveld is het uiteindelijk gelukt om geld te pinnen, en hebben wij een taxi genomen naar ons eerste hostel. Op het moment dat je het vliegveld verlaat, merk je aan echt alles dat je aan de andere kant van de wereld bent. De geur die op je af komt in dit land, hoe beschrijf je het? Onze eerste gedachte: er staat wat in brand, het ruikt naar vuur?! Ons was aangeraden om een taxi te nemen met een geldmeter, wat alleen wel het geval was, is dat we bijna een uur op deze taxi hebben gewacht. De rit naar het hostel was spannend en lang. Stoplichten, lijnen op de weg, verkeersborden en regels worden totaal genegeerd. Het verkeerd staat stil en wie het hardst rijdt en duwt krijgt voorrang (je ziet bij bijna alle auto’s deuken in de zijkant). Onze eerste nacht was moeizaam. Heel veel geluid en drukte in de stad. En natuurlijk lekker last van de jetlag.

Vandaag hadden we de hele dag om Manila te verkennen. Natuurlijk ga je dan op zoek naar de highlights die in de lonely planet staan. Je kan hier overal jeepneys pakken om vervoerd te worden. Dit kost ongeveer €0,20. Het is een leger busje die opgepimt is. Deze hebben de Spanjaarden laten staan, die vroeger het land als kolonie hadden. We zijn naar een dorp in de stad geweest, genaamd Intromuros, want het dorp is omringt door muren. Ook dit is een kenmerk van de koloniale tijd, de Spanjaarden vestigde zich daar toen. Er hing een rustige en prettige sfeer. Het zag er ondanks de erge armoede, gezellig uit. We hebben wat geslenterd en zijn in een hele mooie kerk geweest, waar toen een dienst was. Het is dan al best heftig om door arme kinderen aangesproken te worden, met een opgehouden hand en een extra zielig gezicht. Maargoed, dat zijn ze ook. Ze hebben zwarte vegen op hun gezicht geen schoenen of slippers en soms amper kleding aan. In dit dorpje was ook onze eerste ervaringen met een Filipino die met ons op de foto wilden! ‘You have beautiful eyes’, en staren je vervolgens aan en kijken je achterna.

Ook zijn we naar het bekende Ruzal park in Manila geweest. Wat op valt is dat in dit kleine stukje van Manila veel geld wordt geïnvesteerd, want het is netjes en mooi. Er zijn schoonmakers, beveiligers, muziek en een fontein show. Veel mensen zitten met wat eten en een kleedje op het gras (net het vondelpark). De wat ‘rijkere’ Filipijnen lopen daar rond, en meer toeristen (vooral Aziatisch). Ook die willen met ons op de foto, er kwam een groep van 15 man op ons afgelopen, eerst heel voorzichtig, maar toen er één vroeg of ze met ons op de foto mocht, begonnen ze allemaal te gillen. Wij gillen maar gezellig mee en nemen zelf ook een foto haha.

We wilden ook nog even naar Chinatown. Maar toen stapten we in de verkeerde jeepney… Het staat niet heel duidelijk aangegeven en we waagden een gokje, er rijden er immers zoveel. Maar toen kwamen we terecht in de downtown van Manila. Echt heftige sloppen wijken. Onze twee reisgenootjes Tim en Jamie zijn vaker wezen reizen in Azië, maar hadden het nog niet zo heftig gezien. We voelden ons erg onveilig, je word erg aangestaard (logisch als je een camera om je nek hebt een rugzak met slotje, daar moeten we slimmer mee omgaan). Maar we bleven rustig (Thirsa kon wel janken maar liep verstandig rustig mee) en werden geholpen door een aardige medewerker in de stad. Hij bracht ons na een lange, snelle, natte (tropische regenbui) loop tocht naar een plek waar jeepneys vertrokken naar het gedeelte van de stad waar we wilden zijn. Wat waren we opgelucht. Het is bizar om die armoede te zien en niet eens te beschrijven.. je kan het alleen maar ervaren. Je ziet kinderen zakjes lijm snuiven en op straat liggend te slapen.. Gelukkig kwamen we weer terug bij het eerder beschreven park waar we in de veilige, gezellige sfeer even konden bijkomen.
Daarna verwenden we onszelf met een heerlijke pedicure behandeling, wat was dat fijn :). Na even een moment voor onszelf, zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. We stuitten op mega shoppingmall, waar we al snel zagen dat we onbeperkt sushi konden eten! Wat was dat een feest! Ook hier worden we veel aan gekeken en aangesproken… aan aandacht niet te kort…

Al met al is deze stad niet echt ons ding, maar wel goed om geweest te zijn. Je ziet nu al het contrast tussen arm en rijk. Verder gaat het ook goed met ons. We voelen ons snel vies maar zijn goed gehumeurd en nog geen last van heimwee. En ook belangrijk; volledig ontspannen, we hebben niet eens een horloge om :). We zien uit naar onze reis morgen naar Palawan, waar we heerlijk hopen te relaxen en een prachtige natuur te zien.

We proberen het trouwens wel kort te houden maar is toch wel moeilijk omdat we zoveel indrukken opdoen en het echt lekker is om even van je af te schrijven.

Heeeeele dikke knuffel van ons xxx

• 26 Oktober 2014 - 15:33

Dirk Feenstra:

Erg leuk hoe jullie het verslag maken, ik ben alweer benieuwd naar de volgende, veel plezier.

xx

• 26 Oktober 2014 - 15:43

Eline:

Wauw meiden!! Wat een verhaal en wat hebben jullie al veel mogen zien in het eerste weekend van jullie reis!! Slaap lekker & een goede reis voor morgen! Dikke kus xxxxx

• 26 Oktober 2014 - 15:55

Norina:

Hai Tessa en meiden,
    Wat een geweldige ervaring, toch ???
    Zo zien jullie maar weer hoe goed wij het hier dan hebben !!
    De geuren komen me bekend voor.
    Volgens mij roken ze zoals ook in Indonesie kruidnagel-sigareten.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier toe en passen jullie wel goed op jullie zelf !!!
    Erg leuk om dit alles te lezen.
    Over 2 dgn reis ik jullie een beetje achterna, maar kom een stuk zuidelijker te zitten, op Bali dus.
    Ik heb er ook al heel veel zin in.
    Het is hier vandaag echt herfsterig, grauw, grijs ,typisch Hollands weer.
    En ik ben blij dat ik ook heeeel snel vertrek !!!
    Op naar de zon en de hitte voor een maandje.
    Groetjes uit Nederland. N.

• 26 Oktober 2014 - 16:01

Anja:

Ja, meisjes wat veel indrukken komen er op jullie af. Leuk om te lezen wat jullie zoal meemaken. Inderdaad twee blonde meisjes dat valt zeker op, doe voorzichtig. Dikke knuffel van ons X

• 26 Oktober 2014 - 16:07

Trudie:

Hoi lieve meiden, wat heerlijk om van jullie ervaringen te horen en wat leuk omschreven wat jullie tot nu toe hebben meegemaakt. Ben ontzettend benieuwd naar al jullie ervaringen en foto's. Hele goede reis naar de Palawan eilanden. Tot horens

• 26 Oktober 2014 - 16:32

Justin En Joyce :

wat leuk meiden om dit te lezen. Jullie zijn er nog maar net maar nu al super veel gezien en meegemaakt!! Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen.Heel veel plezier en geniet!! Dikke kus XXX van ons

• 26 Oktober 2014 - 17:24

Annette:

leuk jullie zo te volgen, misschien hadden jullie toch een donkere pruik en contactlenzen mee moeten nemen. Blond en blauwe ogen is daar amazing. Een ware bezienswaardigheid. Jullie knappe koppies er goed bijhouden. Veel plezier

• 26 Oktober 2014 - 17:33

Tineke Hilbers:

Lieve meiden !! wat een indrukken gelijk !! Een hele andere wereld !! Leuk om te lezen hoe jullie alles ervaren, pas goed op jullie zelf, veel liefs xx

• 26 Oktober 2014 - 19:15

Rich:

Leuk meiden. Doe voorzichtig, geniet en wees lief voor elkaar ❤️

• 26 Oktober 2014 - 20:47

Rina:

Wow wat een spannende eerste dag gelijk al meiden. Ik blijf jullie volgen hoor

• 28 Oktober 2014 - 06:50

Irene:

Wat leuk om al jullie ervaringen te lezen en te zien.
    Jullie gaan een geweldige tijd krijgen. Geniet maar lekkerv Van deze " vrije" week.

• 29 Oktober 2014 - 08:59

Irene:

haha, wat een verhaal!! Ik zie jullie gezichten al voor me tijdens die busrit